a7

a7




Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii ”...

w tej postaci „czarne widmo zemsty”, jakim pędzon jest Wacław. Uzupełniał również analizę uwagami na temat celowości wprowadzenia pacholęcia:

Poeta nie chciał opowiadać szczegółów zbrodni, ale ktoś winien ją podpatrzyć w całym jej przebiegu i donieść Wacławowi, aby zniweczyć zamysł Wojewody o jakimś przypadkowym meszczęściu; żaden z domowych, tylko ukryte pacholę na to się godziło; rozbiegają się domowi i Wacław winien wysłuchać owej strasznej spowiedzi: nie od głupiego wrotnego ani bab przerażonych; (...) tak pogodził poeta jedność czasową, ową dobę jedną, z wymaganiami całości. Ponieważ nie miał krwawej i krwiożerczej fantazji Słowackiego, że nie lubował sobie - przeciw romantykom - w malowaniu grozy, zastąpiło Pacholę, co chciał wyminąć.12

Kilka lat później (1930) Władysław Jankowski idąc najpewniej za Brucknerem pisał, że pacholę, psychicznie tożsame z Wacławem, to odbicie czy emanacja bohatera, jego duch domowy, spiritus familiaris. Stwierdzał także (za Mazanowskim?, Ujejsknu?), że w pierwszym swoim wystąpieniu wygląda jak „uprzedmiotowany liryzm poety”, w drugim - bliższe jest, na określony wyżej sposób, Wacławowi.13

Cokolwiek dziwaczną (i skrajnie „magnetyczną”) uwagę, na marginesie zresztą innych rozważań, zanotowuł Henryk Życzyński (1932): że mianowicie osobowość Wacława jest rozdwojona, tzn. znajduje się on jako rycerz na polu bitwy i jednocześnie jako pacholę widzi morderstwo popełniane na Marii.14

Stanisław Pigoń (1936) powrócił do niegdysiejszej (a me zadokumentowanej) sugestii Mazanowskiego o ludowyny pochodzeniu pacholęcia, i wskazał na istnienie podobnej spostaci w balladzie gminnej; postaci nie będącej personifikacją, natomiast pełniącej podobną jak u Malczewskiego funkcję - zwiastuna nieszczęścia. Oczywiście, taki rodowód, czy paralela nie przesłania - konkluduje badacz ->,symboliczności (...) tajemniczej postaci Pacholęcia w Mini ani jej roli „wyraziciela subiektywnych uczuć poety”.15 wskazać wiersz 515, gdzie Wacław o sobie mówi: „czarnym pędzon widmem”; to „czarne widmo” czy „zły duch” przybrał w końcu kształty Pacholęcia-szatana”.

A. Bruckner, w: A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska, Ze wstępem i objaśnienia-Lwów - Warszawa - Kraków 1925, s. XIV i XXIX. w. Jankowski, Tajemnicze pacholę z „Marii”Malczewskiego, „Ruch Literacki” 1930, nr 3, s. 92-94.

15^' tyczyński, „Dziady” drezdeńskie Mickiewicza, Lublin 1932, s. 52.

^ • Pigoń, Wątek balladowy w „Marii” Malczewskiego, w: tenże, Na wyżynach romanty-Studia historycznoliterackie, Kraków 1936, s. 181-185. O wiele wcześniej niż Pigoń używał konkretne teksty z folkloru ukraińskiego M. Moczulskiej, W stolittia „Marii” a czewskoho, „Ukraina” 1925, I, s. 46-83 (informację podaję za: R. Przybylski, Wstęp, w':

185



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
a7 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... jest jednak rozwinąć owej pełnej indywidualności, n
a3 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... Jacek Brzozowski (Łódź)O PACHOLĘCIU W MARII RAZ
a9 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii: Bardzo wiele uwagi poświecił pacholęciu. w Narodzinach
a3 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii należą na trwałe do „mariologii”. Chciałbym mieć
a0 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... 5. Not
a4 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... świata. To zjawienie zdaje się być na kształt świat

więcej podobnych podstron