86 (3)

86 (3)



Eksperymenty na zimę

doświadczeniach z lodem, np. o ślizganiu się na zamarzniętym stawie lub pysznych lodach jedzonych podczas; upalnego lata. Kto chce, może narysować swoje najpiękniejsze „lodowe” wspomnienie. Rysunki powędrują oczyi wiście do segregatora.

Poławiacze kostek lodu

Wiek:    powyżej pięciu lat

Liczba

uczestników: 6-8 dzieci

Miejsce:    świetlica.lub kącik eksperymentalny |

(przy stole)

Wskazówki: W tym doświadczeniu dzieci pogłębią swoją wiedzę na temat lodu. Co się stanie, gdy posypiemy lócu solą?

Materiały: Dla każdego dziecka szklanka z wodą i kost-j ka lodu, ołówek, nici, nożyczki, solniczka.

Przygotowanie: Przygotować odpowiednią ilość kostek lodu. Zgromadzić materiały.

Wprowadzenie: Pytamy dzieci, co sądzą o łowieniu w wodzie kostek lodu. Czy wydaje im się to możliwe? Zbieramy propozycje dzieci.

Na początek każdy musi oczywiście zaopatrzyć się w wędkę. Niech maluchy samodzielnie dojdą do tego, w jaki sposób skonstruować wędkę przy pomocy ołówka i nici.

Przebieg doświadczenia: Każde dziecko napełnia swo«| ją szklankę wodą i wkłada do niej kostkę lodu. Lód pły-j wa po powierzchni wody. Teraz maluchy próbują wyłowió| kostkę, posługując się nitką. Niestety, nikomu się to nic udaje.

Wychowawca przynosi solniczkę i zdradza pewną sztuczkę: gdy położymy koniec nitki na kostce lodu i posypiemy na nią sól, uda nam się wyłowić lód ze szklanki.

Obserwacja: Gdy posypujemy lód solą, nitka przyczepia się do lodowej kostki, którą łatwo można wyłowić ze szklanki.

Wyjaśnienie: Sól powoduje topnienie lodu. Gdy sypiemy sól na lodową kostkę, powierzchnia kostki topi się szybciej. Aby coś uległo stopnieniu potrzebne jest ciepło. W miejscach, na które padły ziarenka soli, ciepło zostało pobrane z lodu. Lód topi się w nich bardzo szybko, a potem znów szybko zamarza. Leżąca na kostce lodu nitka przymarza błyskawicznie do jej powierzchni.

Zakończenie: Uczestnicy doświadczenia prezentują sztuczkę z lodem innym dzieciom z grupy. Konieczne będzie oczywiście wyjaśnienie. A może któreś z dzieci namaluje rysunek do segregatora?

Pyszne lody bez lodówki

Wiek:    powyżej pięciu lat

Liczba

uczestników: 4-6 dzieci

Miejsce:    świetlica lub kuchnia

Wskazówki: Marzeniem wielu dzieci jest samodzielne przygotowanie lub nawet wymyślenie jakiejś pysznej potrawy. Przyrządzenie czegoś tak smacznego jak lody będzie więc wspaniałą przygodą dla naszych maluchów.

Materiały: Kostki lodu, sól, dla każdej pary dzieci jedna salaterka, jedna szklanka, ściereczka kuchenna, dwie łyżki Ntołowe śmietany, cztery łyżki stołowe mleka, jedno opakowanie cukru waniliowego, jedna łyżka stołowa kakao.

87


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Słownik Polsko Norweski#1 rutsje 462 rove doświadczony. rutsje cz. ślizgać się; ~bane m. ślizga
92? (3) Eksperymenty na zimę Przebieg doświadczenia: Dzielimy na oczach dzieci masło na kawałki, wkł
68i (2) Eksperymenty na jesień Przebieg doświadczenia: Język potrzebny nam jest pod czas jedzenia, a
74u (2) Eksperymenty na jesień Przebieg doświadczenia: Dzieci eksperymentują w pa rach. Jedno z nich
84? (3) Eksperymenty na zimę swoje spostrzeżenia aż do chwili, gdy wszystkie dzieci pokonają pierwsz
88? (3) Eksperymenty na zimę Przygotowanie: Przygotować dużą ilość kostek lodu, część z nich rozkrus
90? (3) Eksperymenty na zimę Następnego dnia balony są twarde, gdyż woda w nich zamarzła. Przy pomoc
94? (3) Eksperymenty na zimę w produktach spożywczych, nie są widoczne i trzeba ich poszukać. Dzisia
96? (2) Eksperymenty na zimę cej między wapienną skorupką jajka a kwasem octowym (gdy pozostawimy sk
98? (2) Eksperymenty na zimę jabłka. Tlen wchodzi w reakcję z sokiem cytrynowym, zanim „zaatakuje” o
48I (2) Eksperymenty na lato Eksperymenty na lato Przebieg doświadczenia: Maluchy pracują w parach.
10.    Przebieg i wyniki eksperymentów na
img079 (40) Domowa produkcja płynów do twarzy i ciała jest stosunkowa łatwa i daje duże możliwości e
IMG58 LXX INDYWIDUALNOŚĆ. HISTORIA upadek Polski tyle może znaczyć, ile np. spalenie się wagonów na

więcej podobnych podstron