Liryka3na5

Liryka3na5



Liryka ludowa to pieśni i piosenki o tematyce wiejskiej.

W swojej twórczości zapożyczała poetka elementy z piosenek ludowych i przetwarzała w oryginalną i piękną lirykę. Podmiot liryczny występował często jako bohater utworu (często współczesny chłop) i prezentował obraz swoich przeżyć przybliżony do chłopskiego widzenia świata. Chłopi ci mówią ich mową językiem, ich uczuciem np.

*„A czemuż wy chłodne rosy ",

Kołysz mi się kołysz Oj, szumi pole

Jeśli chodzi o cechy charakterystyczne tego typu utworów, należy wskazać na:

-    słownictwo czerpane z mowy ludu,

I charakterystyczne metafory,

-    typowe struktury składniowe (paralelizmy)

-    pytania retoryczne,

-    stosowanie wiersza ośmiozgłoskowca (ziytmizowanego)

Liryka miłosna

np. „Kubek" kontrast dwóch obrazów: (pierwszy oparty na metamorfozie podnoszącej do rangi wieloznacznego uogólnienia zwykłą czynność,- zestawiony z obrazem złożonym z poetyzmów)

Wiersze patriotyczne

Wśród utworów Konopnickiej osobne miejsce zajmują wiersze patriotyczne, do których należą: "Rota" oraz "O Wrześni".

*    Wiersz "Rota" rozpoczynający się od słów: "Nie rzucim ziemi skąd nasz ród..." jest utworem powszechnie znanym także dzisiaj, (rota znaczy przysięga ).Powstał w 1904 roku i był odpowiedzią poetki na politykę germanizacyjną kanclerza Rzeszy Otto von Bismarcka, który zapowiadał butnie, że polskie kobiety będą po niemiecku śpiewać kołysanki swoim dzieciom. Wiersz ten wzywał Polaków do obrony "Ducha" polskości, do pamięci i szacunku dla chlubnej przeszłości narodowej i budził nadzieję, że "odzyska ziemię dziadów wnuk". Utwór jest znany i popularny także dzisiaj, a kilkanaście lat temu pełnił rolę swoistego hymnu Polaków walczących o prawdziwą wolność.

*    Temat obrony polskości porusza też wiersz "O Wrześni", napisany pod wpływem strajku szkolnego, który miał miejsce we Wrześni w latach 1901 - 1902. Strajk uczniów był wyrazem protestu przeciw germanizacji szkoły (uczniów pobito, zaś ich rodziców skazano na karę aresztu). Pisarka w tym utworze wywołuje całą przeszłość narodową Polski i wyraża przekonanie, że prześladowanie polskich dzieci musi spotkać się z powszechnym oburzeniem i obudzić cały naród. Powtarzające się jak refren słowa "Prusak męczy polskie dzieci!" mają zwiększyć siłę oddziaływania utworu na rodaków.

*"Dom" - dom można rozumieć jako ten ojczysty, lub ten rodzinny. W domu może człowiek znaleźć życzliwych sobie ludzi i schronić się przed burzami.

Wszystkie wiersze Konopnickiej odwołują się do uczuć, apelują do


serca, są przepojone


sentymentalizmem.


Konopnicka jest także autorką wierszy okolicznościowych -


A co ty nam niesiesz z drogi, Stara nasza Wisło,

Że nad tobą wichrów tyle,

Tyle chmur zawisło?


Jeśli idziesz od Karpatów,

Co pod śniegiem stoją, Czemuż to nas fale two je


Mętną wodą poją?... Jeśli idziesz od Krakowa,

Jako krakowianka.


3/5


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
65411 Konopnicka Poezje3 Konopnicka, Poezje (5 stron)Liryka ludowa to pieśni i piosenki o tematyce w
►    Liryka maryjna to duża grupa utworów wśród średniowiecznych pieśni religijnych W
42.    Co to jest INSPIRE. Tematy danych przestrzennych INSPIRE. 43.   &nbs
karta pocztowa Bierut 1 „Władza ludowa — to władza poi^ina I niepokonana. Jej siłą Jasi /ed-noU I wo
Zakres merytoryczny planu to trzy grupy tematyczne: 1.    Badanie przedsiębiorstwa, c
50 51 6.    Koncert piosenek o tematyce zimowej. SoloWy śpiew dzieci przy akomp
A teraz poważnie. Myślę, że nie powinny to być piosenki zbyt ambitne (patrz poezja śpiewana). Chodzi
klstidwa332 652 K. MOSZYŃSKI: KI 1‘LTL’RA LUDOWA wątpliwości, iż naogól kobiety wiejskie są od
klszesz153 908 C. MOSZYŃSKI: KULTURA LUDOWA to znowu należy zwrócić uwagę na przesłanki z zakresu ma
powstanieCD POWSTANIE WARSZAWSKIEw pieśni i w piosence Ctwy - Octottfn Ultcziu i Ounkłnej ftotriłk -
88192 Obraz7 (56) ii iii1f>: Poszerzenie rejier linirn piosenek o tematyce jesiennej I. I )/icc

więcej podobnych podstron