88391 skanuj0014 (99)

88391 skanuj0014 (99)



6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 123

zakres usług, prowadzący określoną wspólną politykę ekonomiczną oraz mający własny system rezerwacji miejsc noclegowych obejmujący wszystkie jednostki organizacyjne. Elementami wyróżniającymi łańcuch hotelowy mogą być również cechy zewnętrzne obiektów, ich umeblowanie itp.

Zdaniem T. Tulibackiego [1992] cechami charakterystycznymi systemów hotelarskich są:

•    jednolitość warunków lokalizacyjnych,

•    ujednolicona struktura organizacyjna,

•    ujednolicona dokumentacja eksploatacyjna,

•    ujednolicony standard wyposażenia części noclegowej i gastronomicznej,

•    ujednolicony zakres usług i system obsługi gości,

•    własny system rezerwacji,

•    jednolity system komputerowy we wszystkich podległych obiektach,

•    zunifikowany emblemat hoteli,

•    właściwie zorganizowany system koncesyjny.

Łańcuchy hotelowe można sklasyfikować biorąc pod uwagę następujące kryteria:

•    formę własności (przedsiębiorstwa państwowe, spółki giełdowe, firmy jo-int-venture, przedsiębiorstwa rodzinne),

•    strukturę organizacyjną (np. łańcuchy działające na zasadzie franchisingu, czyli użyczania nazwy, lub też podzielone na sieci),

•    wielkość (ze względu na liczbę obiektów lub liczbę pokoi hotelowych),

•    przynależność narodową (największe łańcuchy mają na ogół formę ponadnarodowych spółek giełdowych),

•    standard świadczonych usług,

•    przeznaczenie obiektów (np. specjalizujące się w hotelach tranzytowych, hotelach-kasynach, hotelach uzdrowiskowych),

•    średnią wielkość obiektów,

•    zasięg geograficzny działania (np. zasięg globalny, kontynentalny, krajowy, regionalny),

•    przeważający typ lokalizacji obiektów (np. w miastach, przy lotniskach, przy szosach i węzłach drogowych, w uzdrowiskach).

Jednymi z pierwszych łańcuchów hotelowych były, mające początki przed I wojną światową lub w okresie międzywojennym, amerykańskie systemy Hilton Hotels Corp. (założony przez Conrada Nicholsona Hiltona na początku XX w. w Teksasie i Nowym Meksyku), Western Hotels (obecnie Westin Hotels & Resorts, jego początki sięgają 1930 r.) i Sheraton Corporation of America (początki w 1937 r., od 1947 r. notowany na giełdzie nowojorskiej) [Williams, Montanari 1995], sieć Travelodge Hotels (1939 r., w 1990 r. weszła w skład nowo powstałego Hospitality Franchise Systems, od 1997 r. Cendant Corp.)., Best Western Motels (1946 r., obecnie Best Western International Inc.) i Inter-Continental Hotels Corp.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0006 (198) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 115 Tabela 8. Miejsca noclegowe w Austrii według r
skanuj0008 (172) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 117 w 1994 r. niewiele mniejszy niż hotel afrykańs
skanuj0010 (152) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 119 korzystających z jednego noclegu. Z tego też p
skanuj0012 (130) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 121 miastach niemieckich: na ośrodki liczące ponad
skanuj0016 (84) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 125 (tylko w 1996 r. otwarto 22 hotele o 6073 pokoj
skanuj0018 (77) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 127 ku krajowym (90% wykorzystania miejsc noclegowy
skanuj0020 (66) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 129 Tabela 15. Baza hotelowa w Hongkongu i Singapur
skanuj0022 (54) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 131 na atolu, gdzie znajduje się stolica, Małe), a
29755 skanuj0004 (239) 6.2. Usługi hotelowe (noclegowe) 113 technicznych: składa się z wielu świadcz

więcej podobnych podstron