27069 slaga17

27069 slaga17



S8 Sz. W. Slaga [34]

podmiotowości, warunkującej koordynację czynności bioche- i micznych, fizjologicznych itp., podporządkowanych całości i działających dla dobra całości organizmu. Chyba nic bliższego intencjom Akwinaty, zwłaszcza zaś wspomniany wyżej aspekt formalny określeń życia80.

W większości współczesnych kierunków filozoficznych zda\ je się przeważać asubstancjalistyczne ujmowanie rzeczywiy stości81. Wśród uwarunkowań historycznych takiego stanu rzeczy należałoby chyba wskazać między innymi na skrajnie statyczne interpretacje klasycznych pojęć substancji i bytu. W wypadku współczesnej egzystencjalistycznej interpretacji"', pojęcia bytu wypracowanego przez Tomasza z Akwinu, taka:' postawa wydaje się co najmniej niezrozumiała. Gdy idzie o meritum naszych rozważań, to ponrawnie rozumiane Toma-szowe określenie życia w terminach istnienia i działania, bez ograniczania sie do samej po arystotelesowsku pojętej natury, a więc tylko do porządku esencjalnego, nie powinno budzić zastrzeżeń, przynajmniej w płaszczyźnie filozofii przyro-dy^Co więcej, przez wskazane podejście fenomenologiczne 'sformułowania^ filozoficzne Tomasza, po uprzedniej, jak sta~ra-~ńo sie wykazać (1.3) transpozycji języka empirycznego na ję-zyk bytowy, zyskuje solidną podstawę w doświadczeniu" po-"

60 St. Breton w cyt. art. słusznie pisze, że idea mylemorfizmu „trouve alors ici son champ d’application le plus iemarąuable, ce que la biologie modernę n'a fait meltre davantage en iumiere, c'est-4-dire le charactere avant tout formel de la vie. Le vivant se definit dane par sa formę, enten-due au sens de type d'oiganisation des elements materiels-, c'est ce qu’ex-prime l'antique et toujours valable definition de la forine vivante appellee Ame par Aristote: »L'acte premier du corps physiąue organisć ayant !a vie en puissance« (s. 309).

81 Por. G. Granel, L'eflacement du sujet dans la philosophie eonie ni pora i ne, Concilium 86/1973/59—67. W tym samym duchu A. Gotiaczy w art. Les nouvelles taches de 1'anthropologie chr&ienne, tamże, na s. 70 idąc za tezami H. Rombacha, wyrażonymi w pracy Subsfanz, System, Struktur, Friburg—Munich 1965, ocenia krytycznie arystotelesowsko-tomistyczną aparaturą pojęciową metafizyki jako nieprzydatną na obcym etapie rozwoju nauki i filozofii.

tocznym i naukowym. Jednocześnie, na innej już płaszczyźnie, sformułowania te dopefeiaia uiecia~przyrodnicze, dając całoś-ciowy i bardziej pogłębiony obraz istoty życia.

ESSAI DE PRECISER LA NOTION DE L'ESSENCE DE LA VIE CHEZ ST. THOMAS

(Rósume)

La doctrine de St. Thomas d'Aquin sur 1'essence de la vie est peu con-nue et móme, jusqu'ici, pas encore suffisamment elaboree. Le but de Particie est de montrer que cette doctrine philosophiąue trouve son appui en expe-rience quotidienne aussi bien qu’en scientifiąue. L'auteur aprós avoir in-dique des difficultós de connaltre 1'essence de la vie alnsi que des possi* bititćs d’envisager le problóme du cotó des Sciences naturelles et de la philosophie presente un essai de prściser le sens des principaux enonces de St. Thomas sur le sujet et d'en donner une interprćtation exacte. Ce but l’a obligó a faire une reinterpretation de la position de nombreux neotho-mistes qui, en genórai, prennent la notion des actions immanentes utilisee par Thomas pour 1'essence mfime de la vie. Contrairement a ces points de vue 1'auteur prouve que Aquinatus tout en sortant des particularites propres aux organismes vivants ou, autrement dit, prennant comme point de depart une phenomenologie empiriąue, largement comprise, de la vie organique vise un approlondissement de ces propriśtes aliant jusqu'd la pśnótration de la structure ontląue de la vie dans le contezte de la philosophie de la naturę et celle de 1'ótre. Ceci le sópare de toutes constructions aprioriąues et montre les fondements realistes de sa conception de la vie.

La suitę de 1'article est consacre a Tanalyse de 1'aspect ontląue et exi-stentielle de 1'essence de la vie. Dans la doctrine de St. Thomas la vie comme une notion analogiąue est conęue sous 1'aspect de l’existence comme une perfection essentielle de la substance: elle est, de fait, fondement et source des actions immanentes qui s'exteriorisent.

En conclusion on cherche la place de cette conception de la vie parmi des vues contemporaines de la biologie theoriąue, de certaines tendances biophilosophiąues. 11 en ressort des convergences et des analogies impor-tantes entre la position de St. Thomas et des conceptions organismales, les theories do totalite, de systeme, d'organisations et de niveaux strucu-rels-integratifs de la matiere vivante. Cette comparaison conlinnc aussi la justesse de 1'intuition de St. Thomas gui gardę sa va!eur scipt>tifique e.t actualite.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
slaga14 92 Sz. W. Slaga [26 J wić jedynie o analogii metaforycznej, jak w przypadku np. „ży-;
38402 slaga10 84 Sz. W. Slaga {18J wadza na poznanie samej istoty organizmu żywego. Mówiąc 0
72392 slaga11 Sz. W. Slaga [20] twierdzenie o hylemorficznym złożeniu bytu należy — jak pisze St. Ad
76240 slaga15 Sz. W. Slaga [28] w celu odróżnienia na tym poziomie organizacji materii elementów mar
slaga6 Sz. W. Slaga J10] wa znaczeniu, ruchami, które przynajmniej na zewnętrz nie odbywają się w cz
slaga7 78 Sz. W. Slaga (12] ciu Boga, że są one istotą wszelkiego typu życia2*. Istnieje obawa,
Domański Zakrzewski PalinkaPrzekazywanie danych osobowych pomiędzy podmiotami - warunki Inne prawne

więcej podobnych podstron