7648594522

7648594522



204


Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja

nowie podstawę moralności i należy go zaszczepić w duszach ludzi, czemu ma służyć wychowanie, przyzwyczajenie oraz wszystkie środki, jakimi dysponuje religia.

Porządek nauk ma trojaki sens: logiczny, historyczny i pedagogiczny. Porządek logiczny uwidacznia się w zastosowaniu kryteriów, o jakich mówił Comte, to znaczy malejącej ogólności i rosnącej złożoności nauk. Porządek historyczny widoczny jest wówczas, gdy analizuje się stopniowe przechodzenie poszczególnych dziedzin wiedzy do stadium pozytywnego. Jedyną nauką, w której ta prawidłowość nie obowiązuje, jest socjologia, gdyż jako nauka pozytywna, jest ona dopiero programem. Porządek pedagogiczny polega na tym, że w takim samym porządku należy przyswajać nauki, aby w umyśle ucznia układały się one w jednolity system. „Nauka — twierdzi Leszek Kołakowski —jest sama zjawiskiem społecznym, a jej treści zależą od warunków historycznych, w których zostały wypowiedziane”76. Przy okazji zauważa, że tezę tę należy traktować ostrożnie, by nie popaść w relatywizm, choć w zasadzie jest ona słuszna. Przedstawiona przez Comte’a hierarchia nauk spełnia podwójny cel. Po pierwsze, odmawia racji materializmowi, który usiłuje zredukować wszystkie dziedziny wiedzy do niższych w hierarchii. Comte twierdzi, że złożone zjawiska mają swą regularność i są nieredukowalne, a tym samym uznaje dwukierunkową zależność nauk, a nie redukowalność. Po drugie, okazuje się, że celem nauki jest utylitaryzm, stanowiący fundamentalne kryterium oceny wiedzy. Comte twierdzi, że w nauce potrzebne jest to, co jest potrzebne społeczeństwu.

Nauka o społeczeństwie

W koncepcji Comte’a wszystko podporządkowane jest społeczeństwu , a zatem również wszystkie analizy metodologiczne prowadzą do nauki, którą uznaje on za najważniejszą, czyli do socjologii, którą nazywa nauką społeczną albo fizyką społeczną. Dlatego też stwierdza: „[...] nauka społeczna ma nie tylko największe znaczenie ze wszystkich nauk, ale przede wszystkim tworzy jedyną więź, zarazem logiczną i naukową, która łączyć może odtąd całokształt naszych realnych kontemplacji”77. Comte daje wyraz przekonaniu, że logicznie socjolo-

76    L. Kołakowski: Filozofia pozytywistyczna.s. 65.

77    A. Comte: Rozprawa o całokształcie pozytywizmu..., s. 123.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
98 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja historyczno-filozoficzne o myśli Hegla [,..]”
100 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja stems der Philosophie10, znanym po prostu ja
102 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja wy dawnej logiki, dla której to, czym zajmuj
104 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja w tamtym świecie, gdyż sami jesteśmy
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja go siebie, przeciwieństwa”37. Zarazem jednak wsk
io8 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja wiedzą właściwą, tzn. aby mogła wytworzyć te
110 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja lutu, o ile jest ona rozumem, a jej czyn wie
112 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja czyli bytem samym w sobie. Ale jest on bytem
114 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja duje w efekcie, że istota rzeczy (duch) jest
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja ponieważ „praca kształtuje*96. Wniosek, jaki Heg
118 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja pierwowzór zarówno w »duchu praw (lesprit de
120 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcjaNauka logiki Fenomenologia ducha ukazuje całą
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja la się Absolut”125. Jednakże Absolut, jako podmi
124 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja du, dlatego właśnie pojęcie podlega takim sa
126 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja — w odróżnieniu od sposobu myślenia
Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja Po pierwsze, jest to filozofia szkoły heglowskie
132 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja I jeszcze jedna uwaga, od której rozpoczyna
134 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja jest to naciągana teleologia, która w imię p
136 Filozofia Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepcja Leszek Kusak pisze: „[...] można wprawdzie

więcej podobnych podstron