narkotyki


Literka.pl - Scenariusze godzin wychowawczych
Scenariusze godzin wychowawczych
Data dodania: 2004-02-18 15:00:00
Cykl lekcji wychowawczych alkoholu, narkotyków i nikotyny
KONSPEKT LEKCJI GODZINA WYCHOWAWCZA
TEMAT: CZY WARTO SIGAĆ PO NARKOTYKI?
CELE GAÓWNE:
kształtowanie właściwej postawy wobec zagrożeń płynących ze strony narkotyków,
uwrażliwienie uczniów na niebezpieczeństwa płynące z zażywania narkotyków.
CELE SZCZEGÓAOWE:
poszukiwanie odpowiedzi na stawiane pytania,
kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
wdrażanie zasad «zdrowej polemiki,
prowokowanie młodzieży do autorefleksji na podany temat.
przekonanie uczniów do kształtowania zdrowego stylu życia i umiejętności
radzenia sobie bez narkotyków w trudnych sytuacjach.
METODY:
Argumenty «za i przeciw
MATERIAAY:
duża kartka papieru,
kartki samoprzylepne,
plakat przedstawiający możliwe stanowiska.
PRZEBIEG LEKCJI
CZŚĆ NAWIZUJCA:
Krótka pogadanka na temat: «Mity i prawdy o narkotykach..
CZŚĆ WAAŚCIWA:
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasÅ‚o «NARKOTYKI i formuÅ‚uje
problem, którym uczniowie bÄ™dÄ… zajmować siÄ™ na lekcji, czyli «Czy
warto sięgać po narkotyki? Problem ten jest zapisany na dużej
kartce papieru.
2. Uczniowie zostajÄ… poinformowani o pracy tÄ… metodÄ… oraz zapoznani
z plakatem przedstawiającym możliwe stanowiska:
++ całkowicie się zgadzam
+ raczej siÄ™ zgadzam
= jestem neutralny
 raczej siÄ™ nie zgadzam
 całkowicie się nie zgadzam
3. Uczniowie otrzymują kartki samoprzylepne, na których wyrażają
własne stanowisko wobec postawionego problemu poprzez zapisanie
właściwego symbolu oraz umieszczają je w widocznym miejscu na
odzieży.
4. Zadaniem uczniów jest dobranie się w grupy o takich samych
stanowiskach (na podstawie zbieżnych symboli) i przedyskutowanie
omawianej tezy poprzez wzajemne przedstawienie argumentów i
dowodów uzasadniających wybrane stanowisko. W tej rundzie
uczniowie wzbogacajÄ… swoje argumenty «za. Czas = 5 min.
5. Na znak nauczyciela następuje zmiana grup. Kryterium
przyporządkowania nowych członków grupy jest różnica stanowiska
o jeden poziom, np. «++ i «+, czy « i «-  . W nowych grupach
uczniowie dyskutują nad problemem używając kontrargumentów.
Czas = 5 min.
6. Nauczyciel informuje klasę o kolejnej zmianie. Tym razem w obrębie
grupy spotykajÄ… siÄ™ osoby o skrajnie odmiennych stanowiskach, np.
 ++ i  = ,  + i  -  czy 0   i 0+0. Ważne jest, aby nauczyciel nie
ingerował w dobór uczestników poszczególnych grup, gdyż mogą
utworzyć się zespoły dwu-, trzy- lub kilkunastoosobowe. Nauczyciel
zwraca uwagę na to, że teraz trzeba bardzo umiejętnie używać
argumentów, uzasadniać je, oraz posługiwać się argumentami
zebranymi we wcześniejszych rundach. Grupy ponownie dyskutują.
CZŚĆ PODSUMOWUJCA:
1. Uczniowie siadają w kręgu.
2. Rundka- każdy uczeń dzieli się wrażeniami po wykonanym
ćwiczeniu.
3. Nauczyciel pyta uczniów, czy są osoby, które zmieniły swoje
zdanie na podany temat dzięki spostrzeżeniom i argumentom
zebranych podczas ćwiczeń.
4. Konkluzja nauczyciela polegajÄ…ca na zebraniu od wszystkich
uczniów i zapisaniu argumentów sprzeciwiających się
zażywaniu narkotyków.
KONSPEKT LEKCJI GODZINA WYCHOWAWCZA 2
TEMAT: PRZYCZYNY I SKUTKI NADUŻYWANIA
ALKOHOLU.
CEL GAÓWNY:
kreowanie właściwej postawy wobec używania alkoholu.
CELE SZCZEGÓAOWE:
wyszukiwanie i porządkowanie wiadomości,
współdziałanie w grupach,
kształtowanie postaw prozdrowotnych,
zapamiętywanie informacji.
METODY PRACY
Układanka, 3 6 5.
MATERIAAY, ÅšRODKI DYDAKTYCZNE
Układanki, karty ćwiczeń.
PRZEBIEG LEKCJI
CZŚĆ NAWIZUJCA
1. Uczniowie dzielą się na 6 zespołów i po
otrzymaniu kopert z układankami i poleceniami
przystępują do wykonania zadania. Można tę
część potraktować jak konkurencję sportową i
dopingować grupy do wykonania zadania w jak
najkrótszym czasie (zał. 1).
2. Odczytywanie rozwiązań zadań, np. przez
zwycięską grupę.
CZŚĆ WAAŚCIWA
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy problem, dla
którego trzeba znalezć rozwiązanie:
DLACZEGO NIE WARTO PIĆ ALKOHOLU?
2. Grupy sÄ… informowane o sposobie pracy
metodą sześć trzy pięć:
praca w zespołach,
poszukiwanie trzech odpowiedzi na
postawione pytania i wpisywanie do
karty ćwiczeń (6 minut),
przekazywanie zgodnie z ruchem
wskazówek zegara swoich kart
następnym grupom,
zapoznanie się z pomysłami
zapisanymi przez sÄ…siednie grupy i
uzupełnianie tych kart swoimi
pomysłami,
zakończenie pracy w momencie
powrotu karty grupy do danego
zespołu.
Otrzymanie kart pracy (zał. 2).
PrzystÄ…pienie do pracy. Odbywa siÄ™ 5
rundek przekazywania kart pracy.
Prezentacja kart pracy
poszczególnych grup.
CZŚĆ PODSUMOWUJCA
1. Nauczyciel wspólnie z uczniami
dokonuje oceny powstałych
pomysłów i wybiera te, które
zostają uznane za najważniejsze.
ZAACZNIK 1
KOPERTA 1
Polecenie: PrzyporzÄ…dkuj objawy
spożycia przez człowieka
alkoholu do odpowiedniego
poziomu alkoholu we krwi.
POZIOM OBJAWY
? 0,1 0,2 promila? powoduje
śpiączkę, a wyższe śmierć
? 4 promile? nie daje wyraznych
objawów zatrucia
? 1 1,5 promila? widać objawy
upojenia, występują trudności w
chodzeniu i mowie
? 0,3 1,0 promila? powoduje
zaburzenia ruchowe,
ograniczenia pola widzenia,
pogorszenie słuchu
? 2 promile? daje uczucie
zadowolenia, euforii, szczęścia
Poprawne przyporzÄ…dkowanie
przedstawia się następująco:
POZIOM OBJAWY
? 0,1 0,2 promila? nie daje
wyraznych objawów zatrucia
? 0,3 1,0 promila? daje uczucie
zadowolenia, euforii, szczęścia
? 1 1,5 promila? powoduje
zaburzenia ruchowe,
ograniczenia pola widzenia,
pogorszenie słuchu
? 2 promile? widać objawy
upojenia, występują trudności w
chodzeniu i mowie
? 4 promile? powoduje śpiączkę,
a wyższe śmierć
KOPERTA 2
Polecenie: Spośród podanych
skutków spożycia alkoholu
wybierz te, które powodują:
I Natychmiastowe wystÄ…pienie
działania alkoholu.
II Długotrwałe skutki działania
alkoholu.
Osłabienie pamięci, choroba
alkoholowa, niedożywienie,
opóznione reagowanie na
sygnały otoczenia, luki
pamięciowe, choroba serca,
spózniony refleks, zaburzenia
widzenia, utrata świadomości,
śpiączka, skrócenie okresu życia,
śmierć, śmierć w wypadku,
wymioty, upośledzona
koordynacja ruchu, upośledzona
zdolność jasnego rozumowania,
uszkodzenie mózgu, trudności w
chodzeniu i staniu, marskość
wątroby, śmierć w innych
wypadkach zwiÄ…zanych z
używaniem alkoholu, zwiększone
ryzyko spowodowania wypadku.
Poprawne wybory to:
Natychmiastowe następstwa
działania alkoholu:
opóznione reagowanie na
sygnały otoczenia,
spózniony refleks,
upośledzona koordynacja
ruchów,
upośledzona zdolność
jasnego rozumowania,
osłabienie pamięci,
wymioty,
zaburzenia widzenia,
zwiększone ryzyko
spowodowania wypadku,
trudności w chodzeniu i
staniu,
utrata świadomości,
śpiączka,
śmierć.
Długotrwałe skutki
oddziaływania alkoholu:
choroba alkoholowa,
luki pamięciowe
(przerwy w życiorysie),
marskość wątroby,
uszkodzenie mózgu,
uszkodzenie systemu
nerwowego,
choroba serca,
niedożywienie,
skrócenie okresu życia,
śmierć w wypadku (np.
samochodowym),
śmierć w innych
wypadkach zwiÄ…zanych
z używaniem alkoholu.
ZAACZNIK 2
1. 2. 3.
4. 5. 6.
7. 8. 9.
10. 11. 12.
13. 14. 15.
16. 17. 18.
KONSPEKT LEKCJI
GODZINA
WYCHOWAWCZA 3
TEMAT: NIKOTYNIZM
CZYLI CHOROBA
CYWILIZACYJNA XX I
XXI WIEKU.
CEL GAÓWNY:
kształtowanie
prozdrowotnej
postawy wobec
palenia
papierosów.
CELE
SZCZEGUAOWE:
ćwiczenie
umiejętności
pracy w
grupach,
sprawdzenie
i
zweryfikowa
nie wiedzy
na temat
palenia
papierosów,
zniechęcenie
uczniów do
sięgania po
papierosy,
poszukiwani
e i
porzÄ…dkowan
ie informacji.
METODY
PRACY
Praca w
grupach,
mapa
skojarzeń.
MATERIAAY,
ÅšRODKI
DYDAKTYCZ
NE
Pytania do
quizu, duże
arkusze
papieru,
kolorowe
flamastry.
PRZEBIEG
LEKCJI
CZŚĆ
NAWIZUJC
A
1. Nauczy
ciel
zapozna
je
uczniów
z
informa
cjami
dotyczÄ…
cymi
palenia
papiero
sów
(zał. 1).
CZŚĆ
WAAÅšCI
WA
1. Kla
sa
jes
t
dzi
elo
na
na
4
gr
up
y.
Za
da
nie
m
gr
up
y
bÄ™
dzi
e
ud
zie
len
ie
od
po
wi
ed
zi
na
wy
los
ow
an
e
pyt
ani
a
(1
czł
on
ek
gr
up
y
los
uje
pyt
ani
a
qui
zo
we
)
(za
Å‚.
2).
2. Po
upł
yw
ie
5
mi
nu
t
po
szc
ze
gól
ne
gr
up
y
pr
ez
en
tuj
Ä…
sw
oje
pyt
ani
a i
od
po
wi
ed
zi,
na
to
mi
ast
po
zo
sta
li
uc
zni
ow
ie
spr
aw
dz
ajÄ…
po
pr
aw
no
ść
od
po
wi
ed
zi i
ew
en
tu
aln
ie
po
pr
aw
iaj
Ä…
je.
3. Po
za
ko
Å„c
ze
niu
pr
ez
en
tac
ji
gr
up
od
by
wa
siÄ™
ra
nki
ng
gr
up
(1
po
pr
aw
na
od
po
wi
ed
z
=
1
pu
nkt
).
4. Ru
nd
ka
(uc
zni
ow
ie
sia
daj
Ä…
w
krÄ™
gu
).
Na
uc
zy
cie
l
inf
or
mu
je
zw
yci
ęs
kÄ…
dr
uż
yn
Ä™ o
pr
aw
ie
za
da
nia
pyt
ani
a
do
wo
lny
m
uc
zni
om
na
do
wo
lny
te
ma
t
(n
au
cz
yci
el
nie
ing
er
uje
w
po
zio
m
ot
wa
rto
ści
od
po
wi
ed
zi).
5. Na
stÄ™
puj
e
po
no
wn
e
ut
wo
rze
nie
gr
up
(m
oż
e
na
stÄ…
pić
wy
mi
an
a
czł
on
kó
w).
Na
uc
zy
cie
l
za
pis
uje
na
ta
bli
cy
dw
a
sfo
rm
uło
wa
nia
:
I
KO
RZ
YÅšI
PA
YN
C
E
Z
NI
EP
AL
EN
IA
II
SK
UT
KI
PA
LE
NI
A
PA
PIE
RO
SÓ
W
Gr
up
y 1
i 2
bÄ™
dÄ…
pr
ac
ow
ały
na
d
za
ga
dni
eni
em
I,
po
zo
sta
Å‚e
na
d
te
ma
te
m
II.
6. Na
uc
zy
cie
l
obj
aÅ›
nia
me
to
dÄ™
pr
ac
y
zw
an
Ä…
ma
pÄ…
sk
oja
rze
Å„
.Uc
zni
ow
ie
w
ce
ntr
aln
ym
mi
ejs
cu
pla
kat
u
za
pis
ujÄ…
pr
obl
em
, a
na
stÄ™
pni
e
uz
up
ełn
iaj
Ä…
po
zo
sta
Å‚e
cz
ęś
ci
ma
py
(d
op
us
zcz
aln
e
jes
t
prz
ed
sta
wi
eni
e
sk
oja
rze
Å„
me
to
dÄ…
gr
afi
cz
nÄ…
).
CZ
Åš
Ć
PO
DS
UM
O
W
UJ
C
A
Literka.pl - Scenariusze godzin wychowawczych Literka.pl - Scenariusze godzin
wychowawczych


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Trendy w światowej produkcji i obrocie narkotykami
rodzaje narkotyków
Narkotyki są w użyciu w medycynie już od epoki brązu
narkotyki
Narkotyki Napewno nie moje dziecko publikacja PCPR
pierwsza pomoc narkotyki
meksykanska masakra narkotykowa
Badanie śliny przy podejrzeniu prowadzenia pojazdów pod wpływem narkotyków
Narkotyki halucynogenne, część I Klasyczne halucynogeny (indoloalkiloaminy i fenyloalkiloaminy)
narkotyki narkomania
CBOS narkotyki alkohol papierosy PAP
Narkotyczne
narkotyki2
narkotyki w zakladach karnych

więcej podobnych podstron