mechanika1 (podrecznik)0

mechanika1 (podrecznik)0



42

więc


Rys. 226



P1sina3 + (-PjSinaJ = O

(2.13)


Pj P» _ P3

sin ax sin a2 sin a3

Drugą z równości otrzymujemy przyjmując oś prostopadle do jednej z dwóch pozostałych sił. Jak widać, wynik jest identyczny z prawem sinusów. Z tą zależnością spotykamy się często przy równowadze trzech sił zbieżnych.

b) Rozwiązanie metodą graficzną przedstawia rysunek 2.27. Równolegle przesuwając siły, otrzymujemy trójkąt. Widać, że

/?3 = 180° - a3, $, = 1*0°-^ i p2 = 180°-a2,

więc

sin (180°-a3)    sin(180°-oc2)    sin(180° - a3)’


co sprowadzamy do zależności (2.13).

3.‘Zadanie z bardziej złożonym układem sił można niekiedy uprościć, sprowadzając go do układu zbieżnego.

Na ciało M działa układ trzech sił nierównoległych o wartościach PL = 10 N, P2 = 15 N i P3 = 8 N, leżących w jednej płaszczyźnie (rys. 2.28 a). Znaleźć silę Ptaką, aby układ sił Pv P2, P3, pozostawał w równowadze.

Rozwiązanie

Przyjmując skalę sił (np. 1 cm = 5 N), budujemy wielobok sił (rys. 2.28 b). DnpniWnrana ipst siła P.. orzv czym jej kierunek działania musi przechodzić przez

punkt O, który jest punktem przecięcia kierunków trz^1^ zbieżnych. Pj, P+ i wypadkowej P dla sił PL i P2.



4. Określić siły w prętach oraz wielkości reakcji poc^Porovvyc a onst^u CJ1 prętowej (rys. 2.29), zakładając, że pręty nic nie ważą i P0^020^ Prze§u ami. Węzły C i E są obciążone siłami P i Q, przy czym f* ~



Rys. 2.29

Rozwiązanie

Jeśli konstrukcja jest w równowadze to oznacza, że    a zw aszcza

jej węzły są w równowadze. W prętach konstrukcji PrzenoszoĘe ie yni® Sl^ wzdłużne. Będziemy żhtem rozpatrywać równowagę ko _ieJnych węzłów, meto a ta zwie się metodą wydzielania węzłów. Zakładamy wstępn^*ewszysthie pręty są np. rozciągane. Jeśli istnieje węzeł,-w-którym liczba niewia^'uorn^ca -iest rowna cz równań, która dla zbieżnego układu sil w przestrzeni wyi^°s* t0 rozPoczynamy 0


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
mechanika1 (podrecznik)0 82 Metodą graficzną wykreślamy reakcje podporowe (rys. 2.81 b), pamiętając
mechanika1 (podrecznik)0 22 4. Znaleźć objętość równoległościanu rozpiętego na wektorach e,f,g z po
mechanika1 (podrecznik)0 2.6J. Siły wewnętrzne w belkach W dowolnie pomyślanych przekrojach belki w
mechanika1 (podrecznik)0 104 W rzeczywistości, zazwyczaj S/r «/, co oznacza znacznie większą łatwoś
mechanika1 (podrecznik)0 144 2.6.4.    Twierdzenie Szwedlera........................
mechanika1 (podrecznik)0 124Ii = z mixi = Z mi(x« + a)2 = Z mixi + i~ 1    i = 1&nbs
mechanika1 (podrecznik)3 68 Rys. 163 nają się siły 1, A, WL, więc na planie sił muszą tworzyć wielo
mechanika1 (podrecznik)1 24 Rys. 1.27 wartości r do t + At odpowiednio zmienia się wektor a, tak że
mechanika1 (podrecznik)7 36 Niech będzie dany plan sil (rys. 2.16), na którym w odpowiedniej skali
mechanika1 (podrecznik)8 P Rys. 2.21 Rys. 2.22 W przypadku, gdy liczba równań równowagi jest mniejs
mechanika1 (podrecznik)4 50 układ sił zredukowany do siły związanej z biegunem i do pary sił, która
mechanika1 (podrecznik)5 52 I I I I I I I I 3. Zredukować podany układ sił, których wielobok sil je
mechanika1 (podrecznik)8 Dla belki AB podobnie (rys. 2.48 c) Fc = 600 kN. Mg =    Fc
mechanika1 (podrecznik)5 72 wej H (wyrażcfnej w jednostkach siły) (u nas H = 5 cm, ponieważ skala s
mechanika1 (podrecznik)1 84 .    2.9. Ramy Ramą nazywamy układ prętów połączonych ze
mechanika1 (podrecznik)4 112 42. Momenty statyczne Dana jest płaszczyzna n i punkt materialny o mas
mechanika1 (podrecznik)8 120 6. Znaleźć środek ciężkości pola zakreskowanego płaskiej figury, przed
mechanika1 (podrecznik)3 130 130 I I I I I I I I I I (4.42) i zwie się sekulamym. Po rozwinięciu go
mechanika1 (podrecznik)6 136 Rozwiązanie Przyjmijmy układ współrzędnych pokrywający się z bokami pr

więcej podobnych podstron