ScannedImage 22

ScannedImage 22



Rozdział I

Czas Snu

Światopogląd społeczności tradycyjnej różni od zachodniego myślenia przede wszystkim pojęcie czasu mitycznego, bez którego nie sposób zrozumieć funkcjonowania mentalności plemiennej. Czas mityczny to „pierwotne, pierwsze zdarzenie”, „praczas” ( Urzeit,Eliadowski illud tempus „ony czas”) przeciwstawiany w świadomości kulturowej czasowi świeckiemu, czasowi czynności codziennych, który nie występuje w narracjach mitycznych. Całość mitów rozgrywa się w tym czasie tworzenia. Współczesny stan świata — ukształtowanie powierzchni ziemi, ciała niebieskie, gatunki zwierząt i odmiany roślin, obraz życia, ugrupowania społeczne i instytucje religijne, wszystkie obiekty kultury i natury są, jak się okazuje, skutkiem wydarzeń z dawno minionych czasów oraz dokonań mitycznych bohaterów, przodków bądź bogów. Jest to pierwotny czas tworzenia, kiedy wszystko powstaje i zaczyna działać.

Światopogląd Aborygenów australijskich ukształtowany jest przez koncepcję określaną, w ślad za Spencerem i Gillenem, jako „Czas Snu” (ang. Dream /.Dreamtime), czyli w języku Aranda Alczeringa/Altjiranga. Na określenie tego pojęcia istnieją różne nazwy w językach tubylczych, wszystkie denotują mniej więcej analogiczną koncepcję. Tak więc djugur na obszarze pogranicza Australii Południowej i Terytorium Północnego — w plemieniu Loritja, ularaka uArabanna, djugu-ba/djuggurba/tjukurbi/tjukurrpai na obszarze Wielkiej Pustyni Zachodniej, gdzie obok tego używa się też terminu dingari (u Warramunga —    ) odnoszącego

się tak do Czasu Snu, jak i przodków totemicznych. To samo oznaczają: duma w górach Rawilsona, djumanggani na obszarze Balgo, ngarunggani lub ungud/ungur na północnym płaskowyżu Kimberley, bugari/buraki w La Grange i Broome (Ka-radjeri), lalati lub ungud u Ungarinyin, mura u Dieri, tjukurita u Pitjanjara, maradal lub galwagi u Wurunjeri, maraiin na Ziemi Amhema, gulal u Jaraldi, wongar bądź bamun w północno-wschodniej Ziemi Amhema uMumgin, mungam u Binbinga, gungung-mura-nungya u Ngarigo. Także mipuranibirinam, boaradja i wiele innych. Australijczycy rozumieją pod tym pojęciem czas, w którym mity rozgrywały się w rzeczywistości, na początku dziejów. Tłumaczy się to z reguły jako „czas tworzenia”, „czasy przodków”, „Sen”, „odwieczny czas snu”, także „ludzie dawnych czasów” czyli przodkowie. W mitach plemion południowo-wschodniej Australii pojęciu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG 22 (6) Rozdział 11Szkoła jako system społeczno-kulturowy w perspektywie interakcjonizmu sym
strona0017 22 Rozdział i. Prostytucja jako zjawisko społeczne [..,] oskarżoną kobietę prowadzono do
22 23 Rozdział 1. Teorie radykalnej zmiany społecznej, rewolucje demokratyczne od tego czasu król mu
ScannedImage 22 DYSKURS JAKO DZIEŁO Dla pojęcia dzieła proponuję trzy rysy wyróżniające. Przede wsz
ScannedImage 102 106 Rozdział IIL Totemiczna struktura społeczna matrylineamie. Dlatego nawet w waru
ScannedImage 108 112 Rozdział III. Totemiczna struktura społeczna konik polny w znanej bajce, wyśmie
ScannedImage 27 30 Rozdział!. Czas Snu „Mityczne postaci z tubylczych legend mieszkają w takich samy
20238 ScannedImage 21 ROZDZIAŁ CZWARTYReligia a zmiana społeczna W poprzednim rozdziale przedstawion
ScannedImage 20 stości nowoczesna gospodarka światowa wytwarza i utrwala ogromne nierówności społecz
ScannedImage 22 do zawalenia się całej tamy. Muzająija* ( Amr ibn Amir Ma* aa-SamS’) był zgodnie z
ScannedImage 87 Rozdział IIITotemiczna struktura społecznaNatura totemizmu australijskiego Społeczeń
ScannedImage 90 94 Rozdział III. Totemiczna struktura społeczna Elkin programowo odwraca pytanie, ja
ScannedImage 92 96 Rozdział HI. Totemiczna struktura społeczna Tabela 5. Przykłady podziału na fratr

więcej podobnych podstron