Image (134)

Image (134)



127


Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej...

Leonardo da Vinci,    oswajania przemijalności, zaklinania jej

Mona Lisa — Z. Her-    i przemijania w trwanie”.26

bert, Mona Liza

Vermeer, Dziewczyna zperłą—A. Zagajewski,

Dziewczynka Yermeera__


Tabela 2. Obrazy malarskie w strategiach dydaktyczno-wychowawczych (przykłady)

Funkcja edukacyjna

Autorzy i tytuły dzieł

Przykłady zadań podręcznikowych

motywacyjna

P. Bruegel, Kraina pasibrzuchów

M. Chagall, Przechadzka

J. Duda-Gracz, Dwa pokolenia, 1974

„Spróbuj wymyślić alegoryczny lub symboliczny obraz czasu odzwierciedlający twoje odczucie lub rozumienie tego pojęcia. [...] Jeśli potrafisz, namaluj obraz przedstawiający twoje wyobrażenie czasu”. (RS2.1, s. 12)

„Opisz z punktu widzenia postronnego obserwatora sytuację przedstawioną na obrazie M. Chagall, Przechadzkd’. (MN 2, s. 121) Kraina pasibrzuchów — wywiad z bohaterami obrazu P. Bruegla. (MN2, s. 257)

kreacyjno-

-ekspresyjna

F.    K. Lampi, Scena

w klasztorze kartuzów P. Bruegel, Myśliwi na śniegu;

A.    Grottger, Bajki, Morski żywioł na obrazie z XVII w.;

J. Mortimer, Potwory E. Munch, Uczucie strachu, Krzyk

B.    Linke, Morze krwi

G.    Dore, Zagadka; C. D. Friedrich, Zapatrzeni w księżyc

S. Dali, Przeczucie wojny domowej

„Czy świat obrazu (F. K. Lampi, Scena w klasztorze kartuzów) mógłby stanowić scenerię Mickiewiczowskich Dziadowi W odpowiedzi postaraj się wykorzystać tekst dramatu”. (ŚwSiO 1, s. 239)

„Jakimi środkami wyraża się w malarstwie nastroje i uczucia?” (RS1.2, s. 109); „Przyjrzyj się obrazowi [...] wyobraź sobie, że jesteś jedną z postaci namalowanych przez artystę. Kim jesteś? Gdzie idziesz?

W jakim jesteś nastroju? Jakie wrażenia wywołuje w Tobie namalowany przez Bruegla krajobraz?”. (KCNB, 2, s. 182)

26 P. Siemaszko, Zmienność i trwanie. O eseistyce Zbigniewa Herberta, Bydgoszcz 1996, s. 56.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Image (132) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 125 E. Munch, Kr
Image (126) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 119 wykreowanego na
Image (128) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 1214. Omówione przy
Image (130) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej..._123 P. Bruegel,
Image (136) Malarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej... 129 ilustracyjn
Image (118) Iwona morawskaMalarstwo jako tekst i kontekst kultury w edukacji polonistycznej gimnazja
Image (129) 122 Iwona Morawska Tabela 1. Malarstwo jako tekst i kontekst kultury (wybrane przykłady)
LEONARDO DA VINCI dzenie daje nam malarstwo; cudowną jest rzeczą sprawić, że rzeczy niedosiężne zdaj
LEONARDO DA VINCI [53] Rozdział czterdziesty piąty RÓŻNICA POMIĘDZY MALARSTWEM A RZEŹBĄ Pierwszym
DG Edukacja i Kultura Program „Uczenie się przez całe życie"Leonardo da Vinci
HHH DG Edukacja i Kultura Program „Uczenie się przez cale życie” Leonardo da Vinci W ramach programu
Image (131) 124 Iwona Morawska Botticelli, Narodziny Wenus — A. Warhol, Wenus Botticellego L
LEONARDO DA VINCI [41] Rozdział trzydziesty pierwszy (a) Za malarstwem kroczy rzeźba, sztuka wielce
WSP J POL10 14 Jerzy fijri miński, Język w kontekście kultur)- Spowodowało też spadek zaufania do ję
DSC?65 127 Religia jako system kulturowy jący rytuał śpiewak kładzie pacjenta na obrazie, dotykając
PETERSBURG I TEKST PETERSBURSKI... 251 cie tych idei w określonym kontekście kultury rosyjskiej ufor
5 (45) 285 Prasa kobieca jako tekst kultury ukazywały się pod szyldem znanych miesięczników „01ivia”
psychologia religii konspekt wykłady1 Techniki nadstymulacji i deprywacji sensorycznej w różnych

więcej podobnych podstron