WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI075 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI075 I djvu



71

puszczać; że obie te kategorje blizn rozwinęły się niezależnie od siebie.

Botokudzi i mieszkańcy Ziemi Ognistej nie znają ani nacinania blizn, ani tatuowania. Natomiast wśród pierwszych znajdujemy inną nader rozpowszechnioną postać ozdoby stałej, mianowicie owe kolki w wargach lub uszach (botoąue), którym zawdzięczają oni miano Botokudów. Dzieci otrzymują tę dziwaczną ozdobą swego plemienia zazwyczaj w siódmym lub ósmym roku życia. Nasamprzód robi się w dolnej wardze i w miękkiej części uszu nacięcia w kształcie dziurek do guzików, w które wciska się kołeczki z bardzo lekkiego drzewa. Po pewnym czasie zamienia się te pierwsze małe kołeczki na nieco większe i w ten sposób postępuje się dalej, aż wreszcie dochodzi się do krążków o średnicy cztero-calowej. Kołeczki w wargach i uszach, charakterystyczne w tych rozmiarach tylko dla Botokudów, służą w pierwszym rzędzie niewątpliwie jako oznaki plemienne. Powstaje kwestja, czy stanowią one obok tego i ozdoby, przynajmniej w oczach krajowców. W każdym razie widok kołeczków nie może być tak nieprzyjemny dla Botokudów, jak dla Europejczyków, ponieważ w przeciwnym razie nie trzymaliby się tak uparcie tego bolesnego i niewygodnego obyczaju. Może jednak, dzięki łagodzącej potędze przyzwyczajenia, nie jest on dla nich już bardzo przykrym, chociaż pierwotnie kołeczki powstały i używane były w tym celu, by działać odstraszająco na innych, na nieprzyjaciół. Zgodnie więc z tym przypuszczeniem Botokudzi, zarówno jak i Europejczycy, nie uważali początkowo kołeczków 2a ozdobę, lecz dopiero powoli, szczególniej zaś pod wpływem skojarzeń, związanych z oznakami plemiennemu, kołeczki te stały się upiększeniem. Z drugiej strony ich znaczenie możnaby objaśnić w ten sposób, że są one świadectwem odwagi danego osobnika; wówmzas jednak właściwą ozdobę stanowiłyby nietyle kołeczki, ile same nacięcia, pierwsze bowiem służyłyby jedynie dla uwydatnienia tych ostatnich. Możliwemi są wszystkie te objaśnienia, pewnym zaś jest to tylko, że Botokudzi bardzo

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI096 I djvu 92 mai symetryczne. Zasada porządku rytmicznego również s
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI094 I djvu 90 przekładają ozdoby ciemne. Ż^łci Buszmeni naprzykład s
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI183 I djvu 179 pusta. Kierownik daje znów sygnał, tancerze ukazują s
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI041 I djvu niej przemawiają. Etnologia dowiodła, że dorobek • kultu
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI071 I djvu 67 na ból, nie obawiają go się, gdy chodzi o przystrojeni
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI088 I djvu obie płcie chodzą zupełnie nag-o, że u Mlnkopów mężczyźni
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI114 I djvu 110 dzirytów: wszystkie te stworzenia są tak dobrze uchwy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI158 I djvu nie może większość wykształconych Europejczyków, mimo że
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI170 I djvu 166 naumyślnie) okoliczność ta świadczy jedynie o tym, że
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI218 I djvu 214 jest wskazać lakt, że w samym tylko zbiorku ich, zgro
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI258 I djvu 254- sam sposób Darwin chce objaśnić i ten fakt, że „rasy
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z

więcej podobnych podstron