6355786348

6355786348



Metody badań pedagogicznych (wg Tadeusz Pilcha i Teresy Bauman) można podzielić na:

•    sondaż diagnostyczny;

•    studium indywidualnych przypadków;

•    monografię pedagogiczną;

•    eksperyment pedagogiczny.

Sondaż diagnostyczny ,jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach i poglądach wybranych zbiorowości, nasilaniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawiskach instytucjonalnie nie zlokalizowanych-posiadające znaczenie wychowawcze-w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.”17

Za pomocą badań ankietowych istnieje możliwość w krótkim czasie zebrania dużej ilości informacji dotyczącej opinii badanych, poglądów, przekonań. Ankiety nie powinno stosować się u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W tym okresie szczególną rolę w badaniach odgrywa wywiad i rozmowa.

Metoda sondażu diagnostycznego sprzyja:

-formułowaniu problemów badawczych oraz hipotez;

-gromadzeniu materiału o różnych kwestiach ważnych z punktu widzenia przeprowadzenia badań;

-poznaniu opinii badanych dotyczących przynajmniej niektórych interesujących badacza zagadnień;

W badaniach sondażowych najczęściej występującymi technikami są wywiad, ankieta, analiza dokumentów osobistych.

Kolejną metodą, którą można wyróżnić jest studium indywidualnych przypadków. Sprowadza się ona do biografii ludzkich. „Metoda indywidualnych przypadków jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych.”18 W porównaniu do innych metod, studium indywidualnych przypadków posługuje się nielicznymi technikami. Najczęściej wykorzystuje się wywiad, uzupełniany przez obserwację i analizę dokumentów osobistych.

”, Warszawa 2001, str. 80


l7T.Pilch .Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe”. Wyc



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Do najczęściej stosowanych technik badań wg Tadeusza Pilcha można zaliczyć obserwację, wywiad, ankie
DSC02141 Rozdział 5.METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH STOSOWANE W PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ (wg R. Wroczy
Nazwa przedmiotu    METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH Prowadzący: dr Andrzej Mam roi, dr Ka
Andrzej Pielecki, Metody badań pedagogicznych, Skale:    nominalna, porządkowa,
METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH 1.
METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH
PICT6041 CZĘŚĆ IIStrategie ilościowe w badaniach pedagogicznych Rozdział 3 Metody badań pedagogiczny
PICT6042 CZĘŚĆ IIStrategie ilościowe w badaniach pedagogicznych Rozdział 3 Metody badań pedagogiczny
Metody badań pedagogicznychw zarysie pod redakcją Andrzeja Góralskiego Wydawnictwo UniVtrsit as
DSC32 (4) JE Loboeto— prdeeogK-mwh LokodśM Metody badań pedagogicznych Wyd 5, Warszawa 1984 Łd
METODY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH 1. Eksperyment pedagogiczny - jest metodą naukowego badania określonego
skanuj0056 (4) 60 3. Metody badań geografii turyzmu Wartość R = 2,1491 oznacza, że rozmieszczenie
PICT6317 240 WPROWADZENIE DO METODOLOGII BADAŃ PEDAGOGICZNYCH - rzecz jasna - bagatelizować. Pomniej

więcej podobnych podstron