presupozycje 1

presupozycje 1



96 JUKU I. LEWIN

średnik --- usytuowana miedzy autorem a czytelnikiem osoba trzecia. C) takim pośredniku jak tłumacz wspominaliśmy już wcześniej27. Inny typ pośrednika to deldamator; dla sytuacji komunikacyjnej towarzyszącej odbiorowi wiersza nie jest obojętne, z jednej strony, czy deklamacja ma miejsce w audytorium publicznym 2S, czy też w okolicznościach intymnych, uraz, z drugiej strony, czy deldamator jest dla słuchacza osobą obcą, czy leż bliską. W każdym z tych wypadków (i rzecz jasna w zależności od wewnętrznej struktury wiersza) powstaje odmienna sytuacja komunikacyjna i odmienny system postaci i stosunków, między nimi. Szczególnie interesujące wydają się wypadki skrajne: a) kiedy pośrednik jest tożsamy z autorem (deklamacje autorskie); b) kiedy pośrednik jest tożsamy ze słuchaczem (odbiór wierszy przez wykonawcę przed audytorium; możliwe, że sytuacja ta szczególnie sprzyja samoidentyfi-kacii adresata z autorem).

Przełożył Jerzy Faryno

17 Nawiasem mówiąc, jedno z „niebezpieczeństw” przekładu poetyckiego polega nu tym, że przekład narus2u przewidywane przez autora (i implicite tkwiące w tekście) więzi komunikacyjne i zastępuje je innymi.

Istotna jest także struktura audytorium — np. czy czuje się ono jako jednolite my.

reoRifi utetr&tvry'

Pamiętnik Literacki lxxt. io«fc, PL ISSN 0031-0514

JONATHAN CULLER

PRESUPOZYCJE I INTERTEKSTUALNOSC

Wyobraźmy sobie, że musimy wyjaśnić komuś z zewnątrz, komuś należącemu do innej kultury i nie mającemu żadnego wyobrażenia

0    tych sprawach — dlaczego czytamy ten oto artykuł. Nie byłoby to zadanie łatwe; należałoby bowiem wyjaśnić kwestię ogólniejszą: dlaczego ludzie czytają artykuły publikowane w czasopismach akademickich, jaki rodzaj oczekiwań związany jest z tą aktywnością i jakie oczekiwania oni sami w nią wnoszą. Gdybyśmy powiedzieli takiemu obcemu, że w czasopismach literackich spodziewamy się znaleźć informacje o pewnych aspektach badań nad literaturą, nie powiedzielibyśmy mu wiele. Trzeba by jeszcze powiedzieć coś o tej odmianie mowy uporządkowanej, którą nazywamy krytyką literacką, i dodać, że artykuł powinien zawierać jakąś ważną koncepcję odnoszącą się do tej dziedziny.

Gdyby nasz rozmówca domagał się z uporem dalszych wyjaśnień

1    pytał, co mamy na myśli, mówiąc o „ważnych” koncepcjach, odpowiedzielibyśmy, nieco już zniecierpliwieni, że artykuł musi zawierać coś, co nie zostało dotąd pomyślane lub napisane, a co zarazem pozostaje w określonym związku z tym, co zostało już kiedyś pomyślane lub napisane. Artykuł musi więc wprowadzać, w stosunku do rzeczy znanych wcześniej, pewne zmiany lub uzupełnienia. Być interesującym czy ważnym artykułem to tyle, co pozostawać w trudnych do określenia związkach z pewnym polem dyskursywnym, stanowić dokonanie, które zarazem otwiera możliwości nowych badań.

Prawdopodobnie nasz cudzoziemiec, znudzony, zrezygnowałby z dalszych wyjaśnień; gdyby jednak w dalszym ciągu się ich domagał, byłoby nam niezmiernie trudno wyświetlić dokładnie, z jakimi oczekiwaniami rozpoczynamy lekturę artykułu z zakresu nauki o literaturze i w jaki [Jonathan Culler — amerykański teoretyk literatury i rumanista młodszej generacji, wykładający również na uniwersytetach w Cambridge i w Oksfordzie. Autor głośnej książki Structuralist Poetics (London 1975; przekład polski jednego z rozdziałów w antologii Znak, styl, konwencja, Warszawa 1977). Ponadto opublikował: Flaubert: The Uses oj Uncertainty (1974), Ferdinand de Sous surę (1 y 77) oraz liczne studia teoretyczne rozproszone po czasopismach.

Przekład według J. Culler, Presupposition and intcrrłe.clualu y. ,,Modern Language Notes” 91 (1976), nr 6, s. 1380—1396.]


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
presupozycje 1 206 JURIJ I. LEWIN średnik — usytuowana między autorem a czytelnikiem osoba trzecia.
IMG?53 3M JURIJ I. ŁEWJN średnik — usytuowana między autorem a czytelnikiem osoba trzecia. O takim p
page0409 401Sieczna — Siedlce styczności^będzie sredniogeometryczme proporcyjonalna między odcinkami
SL386655 Ukraś - rozumie się przez to punkt oznaczony w sposób trwały i widoczny, usytuowany w międz
Między autorem1 Najbliższy, jak sądzę, właściwego ustawienia problemu był Sławiński, gdy „podmiot
Między autorem1 miotu czynności twórczych, które do powstania dzieła doprowadziły.[Podmiot mówiący
Między autorem1 odbiorczych pozwoliłoby pełniej oświetlić zagadnienia nadawcy i mogłoby być sprawd
Między autorem 31 Łempickiego Twórcę i dzieło w poezji. Wybitny germanista i teoretyk literatury ni
14512 Między autorem 71 •W recepcji utworu przez czytelnika mamy do czynienia z nader oczywistym fa
15072 Między autorem 41 tomiast na zasadzie odniesienia przyczynowego. Utwór literacki jest wystarc
C. EKONOMIAOCENIE PODDANO 31 ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE ŚREDNIA OCEN 4,2 Międzynarodowe transakcje
Między autorem1 ło tkwi. Dotykamy tu starego sporu o zakres badań literackich i cele interpretacji

więcej podobnych podstron